fredag 30. august 2013

Praktisk klasseledelsetips!

Enda en uke har gått med både opp og nedturer på jobb. Jeg merker at min selvtillit som lærer svinger etter hvordan dagen er. Jeg føler likevel at allerede etter bare to uker sammen med elevene har jeg lært mye mer om klasseledelse. Klassen min er en stor klasse på nesten 30 elever, og jeg har funnet ut at i en så stor gruppe er tydelig klasseledelse enda viktigere enn i mindre grupper.

Noe jeg lærte i praksis da jeg gikk på lærerskolen var at hvis man ville ha det stille, så måtte man stå i ro. Du aner ikke hvor mange ganger jeg har stått i ro, og bare ventet. og ventet. og ventet. Mens jeg venter ser jeg strengt på de elevene som bråker, eller sier navnene deres. Men det blir likevel mye ventetid. Nå har jeg lært en annen strategi for å få elevene til å lære seg og høre etter.

Vi har det slik i vår klasse at elevene skal være stille når de kommer inn. Det gjelder fra og med dørstokken. Hva så når elevene kommer inn og snakker og ikke bryr seg om regelen? Jo, da må du gå ut og komme inn på nytt. Når elevene jobber vil vi at det skal være arbeidsro, og de kan kun snakke med hviskestemmer med den de sitter sammen med. Hva så om de prater med høye stemmer? Klapp i hendene, få de til og legge fra seg blyant og legge hender i fanget, si at det var altfor bråkete, og at vi nå prøver igjen. Gjenta etter behov. Det gjør ingenting om du er nødt til å stoppe dem selv etter bare noen få minutter. Slik viser du at det er du som bestemmer, og du viser veldig konkret hvordan du vil ha det.

Det samme kan du gjøre i alle mulige situasjoner, der det "slår feil". Du trenger bare et utgangspunkt, f. eks faste plasser. Pluss at de må vite at når du klapper skal de være stille.

Det er ganske kult å bruke denne teknikken. Jeg har bare akkurat lært den, så jeg bare føler at den kommer til å fungere. Vi jobber jo en god del med klassemiljøet og arbeidsro i klassen vår nå. Det er kjempespennende å se om det fungerer! Vertfall så slipper jeg og stå der og bare vente i evigheter.


2 kommentarer:

  1. Jeg må bare legge igjen en kommentar.
    Det er så morsomt å lese bloggen din.
    Jeg er selv nyutdannet lærer, og kjenner meg igjen i ALT du skriver. Takk for tips, og for at du får meg til å føle at jeg ikke er alene om å prøve å finne min egen lærerstil på:)

    SvarSlett
  2. Hei! Takk for kommentar! Så artig at det er noen som faktisk leser det jeg skriver. :)

    SvarSlett