tirsdag 27. august 2013

Den strenge læreren

"Er du streng?" var et av de første spørsmålene jeg ble stilt da jeg kom på besøk på den skolen jeg nå jobber som lærer. "Når jeg må." svarte jeg.

Etter litt over en uke i jobben som lærer har jeg oppdaget at jeg er ikke særlig streng. Men så har jeg også oppdaget at klasseledelsen begynner å gli litt ut. Det liker jeg svært dårlig! Jeg er klar på at det er meg som bestemmer, men jeg mangler strategier. Hva gjør jeg for å få de til å gjøre som jeg sier? Det verste eg ikke å få de til å bli stille når jeg snakker, men å skape arbeidsro mens de jobber. Hele tiden er det noen som skal si noe til en som sitter på en annen plass, de kommer valsende etter meg for å spørre om ting. Og noe av det verste, noe jeg virkelig kjenner jeg må ta meg selv inn for å ikke miste det fullstendig, er når de spør om hva de skal gjøre 2 sekunder etter jeg har forklart det nesten ned til hva de skal skrive. Og selv da, når jeg har sagt det enda engang, kanskje gjort litt komisk ut av det, så er det enda en som lurer på nøyaktig det samme. Da kjenner jeg at jeg kunne eksplodert. Heldigvis har jeg såpass selvkontroll at jeg klarer å takle det. Men jeg kan jo ikke ha det sånn! Hvordan skal jeg få de til å få det med seg?

Dette er ting jeg skal sette fokus på i dag, og de neste dagene fremover. Jeg vil jobbe med klasseledelse og se hva som har effekt. Jeg SKAL få de til å høre etter! Jeg SKAL få de til å skape god arbeidsro. Så da får jeg kanskje lære meg å være streng da. Jeg har ikke tenkt å gi meg med det første!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar