onsdag 21. august 2013

Den planleggende læreren

En god lærer er en god planlegger. Det er helt umulig å være en god lærer uten å ha planlagt godt. Men hvor godt er godt nok? Og hva skal egentlig planlegges? Og hva planlegges det fra?

At du må være forberedt og godt planlagt til en time er en ting jeg skjønte relativt fort da jeg studerte på lærerhøgskolen. Du kan ikke komme til en time uforberedt. Joda, i teorien kan du sikkert det, men jeg vil absolutt ikke anbefalt det! En god planlagt time skaper struktur og gir et godt grunnlag til god klasseledelse. Dette med å planlegge timer, det føler jeg at jeg har i boks. Det kan jeg.

Men så var det jo slik at en lærer planlegger jo ikke bare enkelttimer. Vi planlegger jo også større perioder, kanskje så mye som ett halvt år av gangen, altså halvårsplaner. Disse burde jo strengt talt ligge til grunn for timeplanleggingen, og også da være ferdigstilte før skolestart. (I en perfekt og idealisert verden) Men disse halvårsplanene, hva planlegges de utfra? Jo, de må jo være planlagt ut fra de lokale målene som hver skole har satt til hvert trinn. Som igjen er hentet fra Kunnskapsløftet 06 (LK06). Det er jo den gjeldende læreplanen som bestemmer hva elevene skal lære. Her står det ikke bare kompetansemål i hver av fagene etter utvalgte trinn, men også grunnleggende ferdigheter som skal være mål i alle fag. Også må en jo tenke på skolens strategiske plan.

Så, jeg føler at det er mye en egentlig skal ha i hodet når en planlegger undervisningen. Når alt kommer til alt, så er det jo i enkelttimene at læringen skjer. Alle de gode tankene og ideene folk har hatt og skrevet ned på papirer i store tilsynelatende betydningsfulle planer, kan for meg komme litt i bakgrunnen av en stressende skolehverdag der læreren kanskje er mest opptatt av hva en skal "fylle" en skoletime.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar