tirsdag 17. september 2013

IOP

Den store stygge IOP-ulven har endelig kommet til min arbeidshverdag også. Individuell opplæringsplan..

Jeg er kontaktlærer på 5. trinn, og har noen elever som trenger IOP fordi de ikke følger den vanlige opplæringsplanen av forskjellige grunner. Da jeg begynte å jobbe i høst var jeg obs på disse elevene, og at det burde lages en plan for de. Dessverre har dette gått litt i glemmeboka, og jeg har rett og slett glemt det helt av. Helt fram til i dag når jeg og hun jeg arbeider med på trinnet, ble bedt om å levere pedagogiske rapporter på de elevene som trenger særlig oppfølging i norsk. (dette har også en fansy forkortelse som jeg dessverre ikke husker). Da kom jeg plutselig på at jeg har jo elever som trenger IOP. Hvem skal skrive den? Er det meg? Alene..? Hva er det? Hvor får jeg målene fra? "Jeg har jo ikke gjort noen ting i forhold til denne elevene jeg." sa jeg litt fortvilt til min kollega. "Ja, jeg har lagt merke til det." Svarer hun. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg vil tolke det. Men jeg gidder ikke bruke så mye tid på det. Det er ikke det at jeg er lat, og ikke gidder å sitte å gjøre alt jeg må på jobb. Det handler mer om at jeg ikke alltid vet hva som skal gjøres, og at jeg er ganske flink til å utsette det jeg må gjøre før like før det må være klart. Også merker jeg at jeg spiller nyutdannet-kortet så ofte jeg kan. Jeg håper bare at når det blir oppbrukt, så har jeg lært det meste jeg trenger for å være en selvstendig og god lærer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar