søndag 24. november 2013

Å være lærer er så mye mer enn planlegging, vurdering og klasseledelse!

Jeg har nå vært fast lærer i klassen min i 3 måneder, og jeg må si at det er nå det begynner å bli artig å være lærer! Og jeg begynner å innse at jobben min er så mye mer en planlegging, vurdering og klasseledelse. Det beste med jobben min er å få lov til å møte de samme elevene hver dag, se de smile, lære nye ting, leke sammen og utvikle seg. Jeg merker at jeg gleder meg til å se dem, og jeg har også merket at å lede min egen klasse er så mye lettere nå, enn det var i begynnelsen. De begynner å kjenne meg, og jeg begynner å kjenne dem. De hører mer etter. Hvis det er noen som snakker i munnen på meg kan jeg ta tak i det og si: "Har du fått ordet nå?" Og så det  være helt stille i noen minutter, der alle bare forstår alvoret. Jeg elsker når jeg får til det. Nå må det også sies at da det begynte å bli mange kommentarer og forstyrrelser i timen fant jeg og kollegaen min ut at vi skulle notere oss ned hvem som forstyrret, og sende brev med hjem til disse. Vi sendte hjem et brev til alle som hadde fått så lite som en anmerkning, og skrev at i løpet av denne uken har eleven fått så så mange anmerkninger. Jeg syns det fungerer utmerket. Nå har vi en konsekvens, så jeg slipper å stå å kjefte og føle at jeg ikke har kontroll. Og elevene vet at de blir skrevet ned, og de godtar det.

Jeg hadde ikke trodd det, men det blir faktisk morsommere og morsommere å være lærer! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar