mandag 18. november 2013

De umulige forventningene!

Har du noen ganger vært på en kurs og tenkt: "Wow, dette var så viktig at jeg bare MÅ innføre det i min praksis!"? Det har jeg. Jeg tenker vel slik omtrent på hvert av kursene jeg har blitt sendt på. På kurs lærer du nye ting som kursholderen mener er superviktig. De er kjempeengasjerte og viser deg masse gode resultater og metoder for å gjøre det på.

Jeg har akkurat kommet hjem fra kurs, og jeg føler meg overveldet av all kunnskapen jeg har fått i dag. Jeg har egentlig oppdaget at jeg gjør så mye galt i min praksis, og har sååå mye å lære. Forventningene blir kastet mot meg fra alle kanter; skoledirektør, rektor, kollegaer, foreldre, elever, og ikke minst meg selv. Det er helt umulig å møte alle forventningene!

I dag ble det sitert følgende på kurset: "Å være lærer handler om å finne gode strategier for å håndtere de umulige forventningene." Det var godt sagt, spør du meg. For jeg merker at mens jeg tenker på hvordan jeg skal være en god klasseleder, så må mye tid gå med på å planlegge timer, lage ukeplaner, tilrettelegge for de med egen IOP, rette prøver og lekser, være med i komitearbeid, tenke på den skriftlige vurderingen som elevene skal få etter jul og ikke glem av å se alle elevene hver dag! Og du skal vite hvor de ligger i leseutviklingen til en hver tid, og hvordan de har det generelt. Kan noen være så snill og fortelle meg hvordan i all verden jeg skal få til alt dette på en gang?? Jeg ser ikke for meg at jeg ville klart det omså jeg hadde en hel ekstra uke, bare på å planlegge og tenke framover!

En god kollega sa til meg at jeg måtte skille mellom det jeg "må" gjøre, og det jeg "burde" gjøre. "Du kommer alltid til å ha dårlig samvittighet, for alt du burde ha gjort." sa hun til meg. Så det er bare å øve seg på det da, tenker jeg. Uansett, så har jeg kommet langt! Jeg er jo mye flinkere med klasseledelse og det med å planlegge timer nå. Og jeg øver meg på å se elevene mine, og prøver å få til en god relasjon med dem. Så får heller dette med vurdering og halvårsplanlegging komme etterhvert. Jeg er jo tross alt helt fersk i gamet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar