onsdag 19. desember 2012

Sinne

Nå er jeg sint. Har jeg lov til det? Har jeg lov til å bli sint som lærer?

Jeg har hatt uoppdragne barn i dag. Helt motbydelige og frekke. Det fins ikke ord. Det gjør meg sint å måtte undervise slike barn. De får lov til å kalle meg hva de vil, og ikke noe blir gjort. De får lov til å gjøre akkurat det de vil, og ikke noe blir gjort. Det gjør meg sint. Det gjør meg sint når jeg har kollegaer på jobb som ikke bryr seg lenger. Det aner meg at de ikke bryr seg lenger fordi de for lengst har oppdaget at det ikke er vits å bry seg. Elevene gjør det de vil uansett. Da er det bedre å ikke prøve engang. Jo, jeg ser den. Jeg merker at jeg er på tur dit. Hva er vitsen å minne elever på grenser og regler hvis de kaller deg for en idiotisk lærer for så å fortsette med det de drev på med akkurat som om ingenting ble sagt? Bare for å få bevist igjen at, nei, du har ingen myndighet her. Men har vi ikke det? Har ikke vi som lærer myndighet? Det gjør meg så sint når kollegaer går rundt å innbiller seg at vi ikke har myndighet! Visst har vi det! Vi har fått myndighet fra staten, fra foreldrene. Vi er faktisk ansatt for å lære barna opp! For å lære de å møte livet! Hvis ikke vi gjør det, hvem skal da gjøre det?! Og det første vi må lære dem på skolen, det er å være en klasse. Lære de hvordan det må være på skolen. Lære de å vente på tur, rekke opp hånda, respektere autoriteter. Rett og slett å oppføre seg. God folkeskikk. Det skal vi lære dem.

Det gjør meg sint når barn tror de kan bestemme over oss. Det stemmer ikke! Det er vi som bestemmer. Det MÅ vi gjøre. Det er jo den første lærdommen en lærer. Superviktig lærdom faktisk!

Ok, nå er jeg ikke så sint lenger. Det hjelper å skrive det ned. Få det ut. Men! Jeg må si en ting. En viktig ting om sinne som lærer. En kan være så sint man vil, men det må ikke gå ut over barna. Vi må være profesjonelle! Hvordan er man profesjonell når man blir sint? En går vekk fra situsjonen. Men! Det må få konsekvenser. Ellers vil det bare skje igjen. Det dummeste en gjør er å begynne å kjefte, spør du meg. Det er energikrevende, og det fungerer ikke!

Oppsummert, sinne er greit. Også for lærere. Sinne er en menneskelig følelse, og tro det eller ikke, lærere er faktisk mennesker de også! Men, når en blir sint, må en likevel oppføre seg profesjonell. Forlat situasjonen hvis du kan. Gi konsekvenser istedenfor å kjefte. Det er du som har myndigheten! Autoriteten må du ta, men myndigheten, den har du alltid som lærer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar