tirsdag 27. mai 2014

Sint, forvirret og lei meg

For noen måneder siden fikk jeg høre at KS ville endre arbeidtidsavtalen til lærere, slik at vi fikk like faste arbeidsdager som alle andre som jobber i kommunen. Jeg bare flirte av det den gang. "Dette er jo helt latterlig. Mener de dette seriøst?" tenkte jeg . Vi protesterte helt villt. Lagde facebookgruppe, har marsjert i tog for å si ifra om at vi ikke syns dette er greit. Likevel, noen få måneder etterpå sitter vi her og nå ser det ut som vi taper kampen?!! Hva?!!

For det første virket det jo som om ingen ønsket dette fra kommunenorge. Kommer dette ønske om endring kun fra de som er sjalu på oss for lange ferier? Men så bli lærer da! La meg se deg takle presset jeg står i hver dag! La meg se om du klarer å tenke klart etter 6 timer sammen med elever, høyt læringstrykk og mye uro rundt deg. Da må jeg nemlig sette med ned for å planlegge neste dag. Eller skrive pedagogiske rapporter, eller lage ukeplan, eller rette prøver.

Jeg er så opprørt av hele greia. Jeg er ny i yrke mitt. Stolt av det. Jeg leter helt villt etter informasjon om hvordan det kommer til å bli, dette de bestemmer. Men jeg forstår ikke så mye. Det jeg har forstått er at de vil vi skal være på skolen i 7,5 timer hver dag. Men hva av denne tiden disponerer jeg selv? Og hvor mye av tiden skal ledelsen bestemme hva jeg skal gjøre? Kan de plutselig bestemme at jeg skal ta en vikartime, uten å betale meg?! Får vi overtid som andre arbeidstakere hvis vi jobber mer? Hva skal vi gjøre hvis vi faktisk sitter med en hel haug å gjøre, men ikke tid? Skal vi bare drite i det, og dra hjem? Jobbe gratis?

Jeg kjenner at jeg er fortvilet over de som bestemmer. Hvor mange tusen lærere finnes? Hvorfor hører de ikke på oss?? Hva er vitsen med fagforening hvis de ikke hjelper oss når vi virkelig er i protest??

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar