tirsdag 25. februar 2014

Det fins ingen fasit

Som lærer er det en hel haug med valg som må tas i løpet av en dag. Noen valg har du god tid på å ta, mens andre valg må du ta i løpet av noen sekunder. Det er ikke lett å vite hva en skal bestemme til tid og utider. "Kan jeg vaske av tavla?" "Kan jeg sitte på gupperommet å løse denne oppgaven?" "Kan jeg gå på do?" Helt uskyldige spørsmål som jeg hele tiden må ta stilling til. Og her er det ingen fasit. Det fins ingen som kan lære meg hva jeg skal svare på de ulike tidspunktene. Jeg må faktisk bare stole på min egen dømmekraft og være åpen på at jeg kan ta en feil avgjørelse. 

De litt større valgene virker ofte lettere. Hvordan skal jeg undervise om brøk nå? Hva skal være målet for disse timene? Hva skal vi lære i naturfagen i dag? Men her må jeg også stole på meg selv og på at jeg som pedagog har nok kompetanse til å ta disse avgjørelsene også. 

Som lærer er det bare til å lære seg å ta avgjørelser. De kommer nok ikke til å være de rette, men de kommer til å bli tatt. Og det er bedre at vi gjør noe, og at det blir feil noen ganger, enn at vi ikke gjør noe i det hele tatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar